نانوسنسورهایی که باکتری ها را در دهان تشخیص می دهد

گروهی از دانشمندان دانشگاه های Tufts و Princeton در همکاری مشترکی، یک ریزحسگر (نانوسنسور) ساختند که می تواند با قرارگیری در سطوح زیستی (مانند مینای دندان) اطلاعات را از محیط جمع آوری و مخابره کند.


این ریزحسگر که با استفاده از گرافین (نوعی ساختار دو بعدی کربنی) ساخته شده، روی یک ابریشم خاص قابل حل در آب چاپ می شود و به این ترتیب قابل انتقال و اتصال به سطوح زیستی خواهد بود. برای ارسال اطلاعات هم از یک مارپیچ تقویت کننده استفاده شده که در حقیقت نقش آنتن مدار ما را بازی خواهد کرد. به این ترتیب این مدار کوچک و بسیاز نازک، قادر خواهد بود چیزهایی مثل وضع تنفس یا وجود باکتریها در دهان را گزارش دهد.

این دانشمندان در آزمایش های اولیه توانستند چنین اطلاعاتی را از طریق سنسوری های تعبیه شده روی سطح مینای دندان، دریافت کنند. البته پژوهشگران تاکید کرده اند که هنوز در ابتدای راه هستند و تا کاربردی شدن این تکنولوژی باید به تحقیقات جامع تری دست بزنند.

به نظر می رسد داشتن چنین ریزحسگری بر روی دندان بسیار قابل تحمل تر از یک نگین یا روکش طلا باشد. شما فکر می کنید چقدر بتوانید با چنین مداری روی دندان تان کنار بیایید؟

نظرات