فولادهای کرم دار (فولادهای حاوی عنصر کرم )


 مقاومت خوردگی 4فولاد ضد زنگ در زیر اورده شده است :

1.فولادهای ضد زنگ اوستنیتی
2.فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی
3.فولادهای ضد زنگ فریتی
4.فولادهای ضد زنگ سخت شونده رسوبی
فولادهای ضد زنگ اوستنیتی :

این فولادها در بین خانواده فولادهای ضد زنگ ، بالاترین مقاومت خوردگی را دارند زیرا مقدار کرم نیکل ان زیاد است (حداقل در مجموع 23٪ . مقدار عنصر الیاژی فولادهای ضد زنگ انقدر زیاد است که حتی در درجه حرارتهای پایین هم در شرایط اوستنیتی باقی می مانند و نمی توان انها را به وسیله عملیات حرارتی سخت کنند .
فولادهای ضد زنگ اوستنیتی ، مقاومت به ضربه ای زیادی دارند ، به سهولت گرم کاری می شوند به سختی می توان تراشکاری کرد مگر این که گوگرد ، سلنیم یا سرب داشته باشد .
هر گاه فولادهای اوستنیتی به اندازه کافی در درجه حرارتهای بین 470 و 920 درجه سانتی گراد نگهداری شوند به علت رسوب کربور کرم در مرز دانه ای ، این فولادها نسبت به خوردگی بین دانه ای حساسیت پیدا می کنند . که برای رفع این عیب عملیات حرارتی  محلول روی انها انجام می شود .

عملیات حرارتی محلولی :



30 دقیقه در 1000 _1182 و بازپخت در حدود 450


undefined




2.فولادهای ضد زنگ مارتزیتی :
فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی ، در اصل فولادهای کرم دار ی هستند که مقدار کربن زیادی دارند تا بتوان بوسیله اب دادن ساختمان مارتنزیتی را تشکیل داد .
این فولادها بین 11.5-18 ٪ کرم و0.15-0.75 ٪ کربن دارند .
فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی مغناطیسی هستند .
به خوبی سردکاری و گرم کاری می شوند ٬ تراشکاری انها مشکل نیست  .
مقاومت به سایشی و سفتی خوبی دارند .
فولادهای ضد زنگ مارتنزیتی در برابر خوردگی جوی برخی از مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهند که در روغن و هوا سخت می شوند و در درجه حرارت های 230 تا 700 درجه سانتی گراد برگشت داده می شوند که به سختی مورد نظر بستگی دارد .

منبع: وبلاگ سیمرغ سعادت

نظرات