پنجره ای آبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی


جمعى از محققان دانشگاه تورنتو ادعا می کنند توانسته اند با پر كردن فضای میان دو جداره پنجره ها با كانالهاى كوچكى از آب، راندمان انرژى ساختمان ها را بهبود بخشند.

اين محققان مى گويند اين كانالها، از سيستم هاى منشعب موجود در طبيعت نظير شبكه رگ هاى خونى بدن انسان الهام گرفته شده اند. اين سيستم در فصل تابستان مى تواند ٧ تا ٩ درجه سانتيگراد دمای خانه را پایین تر بیاورد، و از اتلاف حرارت در زمستان جلوگیری کند.



محققان يك لايه از پليمرهاى شفاف منعطف را به يك لايه خنك كننده از جنس سيليكون شفاف اضافه كردند. در داخل اين لايه پليمرى شبكه اى از كانالهاى آبى بسيار ريز ١ تا ٢ ميليمترى به لحاظ ارتفاع، در طبقات 100 ميكرو مترى جاسازى شده است. از ميان اين شبكه، آب هم دماى اتاق به كمك يك منبع خارجى با سرعت 2 ميلى ليتر در دقيقه شروع به گردش مى كند.

اين لايه ها براى مدل هايى از پنجره در ابعاد ١٠*١٠ سانتيمتر مورد استفاده و توسط يك دوربين مادون قرمز مورد آناليز قرار گرفتند. محققان مى گويند دماى پنجره كه به صورت مصنوعى گرم مى شود، از ۷ تا ۹ درجه كاهش مى يابد. زیرا دماى آب وابستگی کمی به دماى جداره پنجره دارد و البته آب میانی می تواند میزان زیادی از گرما را جذب کرده و اتلاف آن از گرم شدن خانه جلوگیری کند.

اين فرايند در فصل زمستان برعكس است. از آنجا كه اين طرح پنجره به عنوان لايه اى با حفاظ حرارتى امن تر محسوب مى شود، در جلوگيرى از اتلاف انرژى در تابستان و زمستان بسيار موثر خواهد بود.

محققان مى گويند زماني كه منافذ اين پنجره با آب پر مى شوند، اين پنجره شفاف و واضح نخواهد بود. اما در صورتی كه اين شبكه با مايع ديگرى غير از آب پر شود، در آن صورت پنجره اى شفاف و واضح خواهیم داشت. و همچنین مى توان از مايعات ديگر در زيباسازى و ايجاد فضاهاى فانتزى استفاده كرد.

علاوه بر این، مى توان از اين تكنولوژى جديد در طراحى و ساخت پنل هاى خورشيدى فوتو ولتاييك نيز استفاده كرد و از آن به عنوان راهكارى براى جلوگيرى از اتلاف انرژى هاى حرارتى و برودتى، همراه با تولید انرژی ياد كرد.

منبع: نارنجی

نظرات