جایگزینی ۷۵ درصد جمجمه شکسته یک بیمار با پروتز چاپ سه بعدی

به تازگی بیماری با آسیب دیدگی جمجمه درمان رادیکالی جدیدی را تجربه کرد: ۷۵ درصد از جمجمه آسیب دیده وی با یک پروتز چاپ سه بعدی جایگزین شده است. این اولین بار است که چنین جایگزینی جمجمه ای در جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

این گیرنده تاریخی صفحه جمجمه که تا کنون ناشناس باقی مانده، یکی از صدها نفری است که هر ماه در ایالات متحده دچار چنین صدمات جدی به کاسه سر می شوند. البته این صدمات همیشه جدی بوده، اما غیر قابل جبران نیستند.

برای آسیب های کوچک تر تا کنون از قطعات پیش ساخته پلاستیکی یا فلزی استفاده می شده است، اما برای آسیب های بزرگتر لازم است که قطعات اختصاصی ساخته شود. که در این مورد خاص از خدمات ویژه شرکت Oxford Performance Materials بهره گرفتند.

در این مورد آنها ابتدا جمجمه بیمار را اسکن کردند و سپس با استفاده از پلیمرهای سازگار با بدن به چاپ پروتز جمجمه پرداختند. تیم ویژه ای از شرکت آکسفورد دو هفته مشغول ساخت و آماده سازی این ایمپلنت برای سوار شدن روی استخوان های سر و مغز بیمار بود. این عمل به صورت اختصاصی توسط سازمان غذا و دارو مورد تایید قرار گرفته و در هفته گذشته انجام شد.

اکنون حال بیمار مساعد و رضایت بخش اعلام شده است، اما برای رعایت حریم خصوصی وی و همچنین ترسناک بودن عکس های چنین عمل جراحی، تصویری از آن منتشر نشده است.

منبع: نارنجی

نظرات