بهسازی آلومینیوم modiffier


 تصویر متالوگرافی


آلومینیوم یکی از معدود عناصر فراوانی است که ظاهرا هیچ فعالیت موثری در سلولهای زنده ندارد. اما درصد کمی از مردم به آن حساسیت دارند. آنها تجربه کرده‌اند تماس هر نوع از آن موجب التهاب پوستی می‌شود. مصرف داروهای بند آورنده خون و مواد ضد عرق باعث ایجاد جوشهای خارش آور و سوء هاضمه می‌گردد. عدم جذب مواد غذایی مفید از غذاهای پخته شده در ظروف آلومینیومی همچنین تهوع و سایر علائم مسمومیت در نتیجه خوردن اینگونه محصولات مانند Maalox ، Amphojel ، Kaopectate

در سایر افراد آلومینیوم مانند فلزات سنگین ، سمی نیست، اما در صورت مصرف زیاد علائمی از مسمومیت دیده شده است. اگرچه استفاده از ظروف غذای آلومینیومی به خاطر مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خاصیت هدایت گرمایی بالای آنها بسیار رایج است، در کل ، هیچگونه علامتی در مورد ایجاد مسمومیت آنها دیده نشده است. مصرف زیاد داروهای ضد اسید و مواد ضد عرق که حاوی ترکیبات آلومینیومی هستند، احتمال مسمومیت بیشتری دارند. بعلاوه احتمال ارتباط آلومینیوم با بیماری آلزایمر مطرح شده است، گرچه اخیرا این فرضیه رد شده است
 
.
روش‌هایی برای بهبود خواص آلیاژ Al – Si
نکته:بایستی به این نکته توجه نمود که جوانه زایی عملیاتی جدا از بهسازی می باشد.
الف-بهسازها: موادی هستند که در متالورژی و در ذوب آلیاژها برای تغییر ساختار ظاهری فازی ثانویه به آلیاژ اضافه می‌شوند اغلب با تشکیل فاز ثانویه غیر فلزی همراه هستندوساختار سیلیسیوم را از حالت تیغه ای تغییر می دهند.نظیر سدیم، و استرونسیم  در آلیاژهای Al – Si. این آلیاژ ، ترکیب خوبی برای ماشین‌کاری، استحکام خوب در دمای بالاسخت فرسایی، مقاومت خوردگی و سیال بودن دارد و به گزینه‌ای مناسب در میان آلیاژهای Al – Si تبدیل شده است از این آلیاژ برای ساخت پوسته‌های موتور بدون پوشش استفاده می‌شود. از بهساز های مطرح سدیم –استرانسیوم-فسفر-مس می باشند.

عملیات بهسازی:







افزودن استرانسیم بمنظور اصلاح ساختار سیلیسیم یوتکتیکی از حالت درشت وسوزنی به حالت ظریف ورشته ای شکل،هم اکنون بعنوان یک فرایند مهم در ذوب آلیا‍‍ژهای آلومینیوم- سیلیسیم مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از اثرات جانبی عملیات بهسازی با استرانسیم،افزایش تخلخل در قطعات ریختگی است.عملیات بهسازی با سدیم،استرانسیم وکلسیم سبب افزایش نسبتا شدید تعداد وابعاد تخلخل های ریز وپراکنده در قطعات ریخته گری می شوند. همچنین بر اساس تحقیقات به عمل آمده اثرات عملیات بهسازی با سدیم وکلسیم به مراتب بیشتر از عملیات بهسازی با استرانسیم است. البته از آنجائی که در اثر عملیات بهسازی اغلب تخلخل های انقباضی درشت توسط ریز مک های گازی جایگرین می گردند،یک جنبه مثبت این پدیده کاهش نیاز به تغذیه است
در ذوبی که عملیات بهسازی انجام شده است قبل از اینکه دندریت ها بوجود آیند حباب های بزرگی در ذوب وجود دارد. در ابتدای امردندریت ها زده می شوند.بعد از این مرحله فاز یوتکتیک می خواهد رسوب کند.برای رسوب فاز یوتکتیک باید یک سطح زیرین برای رسوب وجود داشته باشد.به همین دلیل فصل مشترک حباب- مایع محل خوبی برای رسوب فاز یوتکتیک می باشد.پس فاز یوتکتیک به صورت شعاعی اطراف حباب رشد می کند.حباب در میان سلول یوتکتیک مخفی می شود وشکل واندازه اش به همان صورت اولیه باقی می ماند.می توان گفت که علت بزرگی حفرات در آلیاژهای آلومینیوم بهسازی شده وجود این حباب ها در قبل از بوجود آمدن دندریت ها می باشد.در آلیاژهای بهسازی شده اندازه حفرات کمتر تابع شکل واندازه فضا های بین دندریتی است.







ب-آلیاژ سازی: بعضی از عناصر ، جدا از مقدار کمی عنصر وارد شده (هم زیست) به مقدار مشخصی به مذاب Al– Si اضافه می‌شوند تا حساسیت آلیاژ را به عملیات حرارتی و ریزساختار تغییر دهند. آلیاژ سازی به روش تاثیرگذاری برای بهبود خواص مکانیکی آلیاژ  Al – Si تبدیل شده است.
عناصر آلیاژ ساز، که اغلب در آلیاژ Al – Si به کار می روند، شامل آهن منیزیم، مس، منگنز، نیکل، روی، سرب و فسفر می باشند. آهن، فاز سیلیکون را به وسیله منیزیم با رسوب دادن Mg 2 Si نرم در زمینه ماده را تقویت می‌کند. مس نیز می‌تواند آلیاژ را با رسوب  دادن AlCu2 یا اصلاح فاز شکننده Al- Si- Fe تقویت کند. مس نیز مقاومت به خوردگی آلیاژهای Al – Si را بهبود می بخشد.
منگنز Al- Si- Fe را تعدیل می‌کند و خواص انقباضی و شکل‌پذیری آلیاژ را بهبود می‌بخشد. نیکل می‌تواند سختی و استحکام آلیاژ Al- Si را در دمای بالا و ترکیب با مس، افزایش دهد. روی، عملیات حرارتی را بهبود می بخشد و انقباض، ایجاد می‌کند. سرب نیز خواص ماشینکاری را افزایش می‌دهد. فسفر در آلیاژ هایپر یوتکتیک باعث تصفیه فاز سیلیسیم اولیه می‌شود تشکیل رسوب‌های فاز ثانویه، غلبه بر تخلخل، بهبود دانه و اصلاح فازی، ناشی از تاثیرات عناصر آلیاژساز بر خواص آلیاژ Al – Si هستند.
آلیاژ 3HA، نمونه خوبی از آلیاژ سازی است و دارای ترکیب:
Al – 14% Si- 2% Cu- 0.5% Mg- 0.5% Mn- 0.05% Zr مقدار 5/0 درصد و استرنیسم به عنوان عنصر بهساز (تعدیل کننده) می‌باشد. 

منبع: وبلاگ متالورژی دیتا

نظرات