'مقام اول' برای ایران در سومین المپیاد جهانی نجوم و اخترفیزیک

به گزارش منابع خبری ایران، تیم ایران با کسب مجموعا هفت مدال از جمله چهار طلا به مقام اول سومین المپیاد نجوم و اختر فیزیک دست یافته است.
خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دوشنبه شب گزارش داد که تیم ایران با دست یافتن به چهار طلا، دو نقره و یک برنز از لحاظ تعداد مدال ها اول شد و پس از آن هند با دو طلا، دو نقره و یک برنز در جای دوم ایستاد.
سومین المپیاد بین‌المللی نجوم و اختر فیزیک در فاصله روزهای 25 مهر تا چهار آبان در شهرهای تهران و سمنان برگزار شد.
در مجموع 20 کشور شامل بلاروس، اندونزی، لهستان، بنگلادش، یونان، برزیل، لیتوانی، تایلند، سریلانکا، کره جنوبی، هند، کامبوج، اسلواکی، بولیوی، صربستان، رومانی، قزاقستان، چین، اوکراین و ایران در این رقابت ها شرکت داشتند.
این رقابت ها در سه بخش نظری، عملی و رصدی برگزار شد.
المپياد جهانی نجوم و اختر فيزيک (IOAA) بين دانش آموزان دبيرستانی برگزار می شود.
به نوشته وبسایت رقابت های امسال تهران (http://ioaa2009.ir/fa/home) اين مسابقه قبلاً بين دانش آموزان جمهوری های اتحاد جماهير شوروی برگزار می شده است که در سال ۱۹۹۶ برای اولين بار بين دو کشور روسيه و سوئد برگزار شد.
به نوشته این وبسایت از سال 2007 اساسنامه المپياد جهانی دستخوش تغييراتی گسترده اعم از ويژگيهای سنی دانش آموزان، نوع آزمونها و همچنين زبان رسمی المپياد شد و به این ترتیب اولين دوره جهانی آن با عنوان "المپياد جهانی نجوم و اختر فيزيک" در کشور تايلند برگزار شد.
این رقابت ها شامل ۳ امتحان است. امتحان اول که امتحانی است تئوری به شکل کتبی برگزار می شود. دانش آموزان باید ۱۵ سوال کوتاه و ۳ مسئله تشریحی را که در قالب موضوعاتی چون مکانیک سماوی، نجوم کروی و اختر فیزیک طراحی شده پاسخ دهند. این امتحان معمولاً ۶۰ درصد نمره کل را شامل می شود.
امتحان دوم نیز به صورت کتبی است و موضوع آن تحلیل داده های نجومی است. در این آزمون داده های نجومی که از رصدهای واقعی بدست آمده در اختیار دانش آموزان شرکت کننده هرتیم قرار می گیرد تا آنها را تحلیل و در مورد نتیجه آن بحث کنند. امتحان تحلیل داده ها ۳۰ در صد نمره را دارد.
امتحان سوم، امتحان رصد است. در این بخش همه دانش آموزان بااستفاده ازتلسکوپ و دوربین سی سی دی (CCD) آسمان را رصد می کنند و به سئوالاتی که در این زمینه پرسیده می شود، پاسخ می دهند. امتحان رصد معمولاً ۱۰ در صد نمره نهایی را به خود اختصاص می دهد.
چهارمین دوره المپیاد جهانی نجوم واخترفیزیک سال آینده در چین برگزار خواهد شد.
 
منبع: بی بی سی فارسی


نظرات