خبر موفقيت پژوهشگران ايراني در توليد رگ مصنوعي نانوساختار

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهران كفاش، معاون مركز تحقيقاتي بن ياخته در اين زمينه اظهار كرد: ما به عنوان نخستين مركز در کشور موفق به توليد رگ مصنوعي نانو ساختار شديم كه نمونه اوليه آن حدود 9 ماه پيش در گردن يك گوسفند پيوند زده شد كه بر اساس آخرين اكو گرفته شده در روز پنجشنبه گذشته، اين رگ همچنان به عملكرد طبيعي خود ادامه مي‌دهد.

وي با اشاره به همکاري محققان دانشگاه علوم پزشکي تهران در بخشي از اين طرح (مرحله پيوند رگ) افزود: اين مركز با هدف ارائه تحقيقات در حوزه علوم نوين و دستيابي به محصولات كاربردي جهت درمان بافت هاي آسيب ديده با جذب نخبگان علمي و صنعتي از حوزه هاي علوم پايه، فني و مهندسي و پزشكي و نيز ورود به فن آوري هاي نو از جمله نانوتكنولوژي و بيولوژي سلولهاي بنيادي به عنوان اولين مركز خصوصي فعاليت خود را از سال 84 در حوزه مهندسي بافت و علوم نوين آغاز كرد.
دكتر يوسف محمدي، رييس گروه پژوهشي بيومتريال و نانو تكنولوژي مرکز و سرپرست پروژه رگ مصنوعي نيز ‌اظهار كرد: در دنياي پزشكي در موارد متعددي پيوند عروق ضرورت مي يابد كه در حال حاضر بدين منظور عروق غير تخريب پذير به صورت پروتز و در مدت زمان مشخصي پيوند زده مي‌شوند که تهيه اين عروق تكنولوژي بالايي را مي‌طلبد و ساخت آن با قيمت بالا در انحصار چند شركت برجسته دنياست.

وي افزود: طي 40 سال گذشته مفهوم جديدي در دنيا مطرح شد كه از سلولهاي خود فرد، براي درمان بيماريها استفاده شود و در اولين گامها تزريق مستقيم سلولهاي كشت داده شده در محيط آزمايشگاه به بافت آسيب ديده بيمار انجام شد اما در 20 سال گذشته استراتژي حديدي تحت عنوان فن آوري مهندسي بافت در دنيا مطرح شده است كه به دنبال ساخت بافتهاي طبيعي در محيص آزمايشگاه از سلول هاي خود شخص مي باشد و اولين بافتي كه با به کارگيري مهندسي بافت با موفقيت در محيط آزمايشگاه توليد شد بافت پوست مي باشد.

اين محقق خاطرنشان کرد: مهندسي بافت از سه جز اصلي شامل داربست، سلول و فاكتورهاي رشد تشكيل شده كه در سالهاي اخير جز چهارمي تحت عنوان «سيستم‌هاي كشت» (BIOREACTOR) اضافه شده است.

دكتر محمدي تصريح كرد: داربست يك محيط به شدت متخلخل و تخريب پذير مي باشد كه سلولها پس از كشت در داخل داربست به سرعت رشد كرده و با تخريب داربست، بافت طبيعي از سلولهاي كشت شده در محيط آزمايشگاه توليد مي شود و در اين مركز با كمك تكنيك مهندسي بافت، عروق با قطر كوچك (1، 2 تا 5 ميلي‌متر)، هيبريدي متشكل از سه پليمر طبيعي و سنتزي، دو لايه و نانو ساختار در آزمايشگاه ساخته شد و سلول ها روي آن قرار گرفته‌اند كه در مراحل بعدي آزمايش به رگ طبيعي تبديل مي‌شود.

به گزارش ايسنا، وي در بيان خواص اين عروق گفت: عروق ساخته شده اين امكان را مي دهند كه سلول‌هاي سنگ فرشي داخل عروق (اندوتليال) در سطوح داخلي داربست و سلول‌هاي عضلاني در سطوح خارجي كشت داده شوند كه در ابتدا آن را به شريان اصلي گوسفندي پيوند زديم و موفق به تحمل فشار خون بالا شد و به مرور زمان و پس از شش ماه شروع به تخريب كرده و تا دو سال مي تواند پاسخگو باشد.

دکتر محمدي تاكيد كرد: هدف اين مركز توليد انبوه نبوده بلكه هدف ارائه محصولات دانش محور است و پيش بيني مي‌شود كه حداقل سه سال و حداكثر 10 سال ديگر باليني شود و هدف ما كشت سلول‌هاي «سنگفرشي» و سلول‌هاي عضلاني در دو طرف اين رگ است كه در صورت اين موفقيت پيوند اصلي انجام مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: آزمون‌هاي صورت گرفته بر روي مدل‌هاي حيواني (شريان اصلي گردن گوسفند) نشان داده است كه اين عروق از خواص مكانيكي به ويژه الاستيسيته بالايي برخوردار بوده و از نقطه نظر خواص فيزيكي، شيميايي، بيولوژيكي و مورفولوژيكي از شرايط مطلوبي برخوردار هستند و در حال حاضر عمليات مربوط به كشت سلول‌هاي اندوتليال در داخل اين عروق مصنوعي و سلول‌هاي عضلاني در سطوح خارجي عروق به وسيله بيوراكتورهاي ويژه كه توسط اين مركز طراحي و ساخته شده است، در حال انجام است.

وي ادامه داد: با توجه به استفاده از سلول‌هاي بنيادي و ويژگي هاي منحصر به فرد اين دسته از سلول‌ها اميد است تا در آينده‌اي نزديك از نتايج اين پروژه براي افراد نيازمند به پيوند عروق استفاده شود.

وي در پايان خاطر نشان كرد: علاوه بر داربست‌هاي تخريب پذير، عروق مصنوعي، غير تخريب پذير نيز با استفاده از اين تكنيك طراحي و ساخته شده است و در حال تحقيق بر روي بافت عصب، استخوان، غضروف، كبد و پوست توليد هستيم.

دكتر كفاش، معاون مركز تحقيقاتي بن ياخته نيز در ادامه درباره ساير فعاليت‌هاي اين مرکز گفت: اين شرکت داراي سه بخش تحقيقاتي بيولوژي سلول هاي بنيادي، گروه پژوهشي بيومتريال و نانوتكنولوژي و گروه پژوهشي بيولوژي مولكولي است که در گروه پژوهشي بيولوژي سلول هاي بنيادي به مهندسي بافت و توليدات اين حوزه با بررسي انواع سلول‌هاي بنيادي شامل سلول‌هاي جنيني، بند ناف و بزرگسال و نيز تهيه داربست هاي زيست سازگار و زيست تخريب پذير پرداخته مي‌شود.

همچنين در گروه بيومتريال و نانوتكنولوژي متولي تحقيقات مرتبط با طراحي، ساخت و شناسايي و اصلاح خواص بيومتريال هاي مورد استفاده در پزشكي است.

وي خاطرنشان کرد: گروه تحقيقاتي بيولوژي مولکولي طرح‌هاي تحقيقاتي در زمينه تعيين پروفايل بيان ژن‌هاي اختصاصي سلول، تعيين پروفايل miRNA هاي سلولي با تکيه بر تکنيک‌هاي بومي و تاييد شده و نيز طراحي و ساخت وکتورهاي اختصاصي بافت متمرکز شده است.

کفاش در پايان تصريح كرد: بهره گيري از تكنيك‌هاي مهندسي بافت و توليد بسترهاي نانومتري زيست تخريب پذير از موفقيت‌هاي سال گذشته اين مركز بود كه موفق به كشت و تكثير سلول‌هاي بنيادي و توليد بافت پوستي به منظور ترميم بافت‌هاي آسيب ديده شديم.

نظرات