ترميم بافت‌هاي عروقي با استفاده از سلول‌هاي بنيادي و نانوذرات محقق شد


دانشمندان در روشي جديد با استفاده از نانوذرات پارامغناطيسي در رساندن هدفمند سلول هاي بنيادي موفق به ترميم بافت‌هاي آسيب ديده عروقي شدند.

طبق گفته‌ دانشمندان در انگليس، استفاده از نانوذرات پارامغناطيسي جهت رساندن سلول‌هاي بنيادي به جراحات عروقي- قلبي، روشي جديد است که ظرفيت سلول‌ها را در ترميم بافت آسيب‌ديده افزايش مي‌دهد.

اين محققان معتقدند که در اين روش ابتدا سلول‌هاي بنيادي پيشرو اندوتليال (endothelial) – سلول‌هاي بنيادي که در درمان جراحات عروقي مهم هستند - به صورت مغناطيسي با نانوذرات اکسيد آهن حاوي عامل درماني، برچسب‌گذاري شده و سپس با استفاده از يک مغناطيس در خارج از بدن به شريان آسيب‌ديده رسانده‌ مي‌شوند.

اين دانشمندان با اين روش تمرکز سلول‌هاي بنيادي در جراحات عروقي- قلبي موش‌ها را پنج برابر کردند. آنها همچنين در يک سيستم آزمايشگاهي ( که در آن نانوذرات در يک سيال غوطه‌ور شده و رفتارشان مشاهده مي‌شود) رساندن هدفمند سلول‌هاي بنيادي را شش برابر کردند.

اين روش براي نخستين بار براي نشانه‌گذاري سلول‌هاي بنيادي و رساندن آنها به اندام‌ آسيب‌ديده به‌کار رفته است و همچنين عامل درماني به‌کار رفته، مورد تأئيد وزارت غذا و داروي آمريکا بوده و هم‌اکنون در تصويربرداري تشديد مغناطيسي (MRI) استفاده مي‌شود.

دکتر مارک ليتگو از مرکز تصويربرداري زيست‌پزشکي پيشرفته دانشگاه کالج لندن مي‌گويد: با توجه به تأييد مواد به‌ کاررفته در اين روش توسط وزارت غذا و داروي آمريکا مي‌توان آن را طي سه تا پنج سال آينده در درمان بيماري‌ها به‌ کار برد. با تزريق منظم اين نانوذرات مغناطيسي مي‌توان عملاً به درمان حملات قلبي و جراحات عروق قلب پرداخت.

اين فن‌آوري جهت بهبود و درمان ساير سلول‌هاي بدن هم مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرد. اين شيوه تنها به سلول‌هاي آسيب‌ديده‌ بدن محدود نمي‌شود و جهت از بين بردن تومورهاي سرطاني هم کاربرد دارد.

اين روش از آن جهت مؤثر است که به واسطه‌ حضور نانوذرات مغناطيسي سلول‌هاي مورد نظر مي‌توانند در مکان معيني در بدن تا حد غلظت بسيار بالا متراکم شوند. با کاربرد همزمان MRI مي‌توان عملکرد سلولي را حين تزريق به بدن نيز دنبال کرد.

نتايج اين تحقيق در مجله The Journal of the American College of Cardiology: Cardiovascular Interventions منتشر شده ‌است.

منبع: سلامت نيوز

نظرات